Coaching er et værktøj, du som leder kan gøre brug af for at afklare og udvikle din lederrolle. Coaching kan bruges både i forhold til konkrete udfordringer og dilemmaer men også i forhold til ønsket om en mere grundlæggende udviklingsproces.
I en artikel fra Ledestof.dk om netop hvad ledelsescoaching kan betyde for ledelse fortæller Michael Skjøt, Executive Coach (PCC) at; ”han oplever, at ledere typisk har to veje ind i coaching. Enten en meget brændende platform, hvor der er akutte problemer, som skal løses her og nu – eller et behov for mere langsigtet udvikling, både af lederen selv og virksomheden.”
Alt det imellem brændende platform og langsigtet udvikling.
Jeg oplever eksempel vis ledere, der prioriterer ledelsescoaching, fordi de har et behov for at tale højt om alt det der fylder, og som de ikke har mulighed for at tale om med andre. Ikke at der ikke er andre, der vil høre på dem, men som en af min kunder siger: ”Min kone kan ikke stille spørgsmål, der udfordrer mig og får mig til at reflektere, som du kan, så jeg kommer videre i processen og jeg er jo direktøren, så jeg kan heller ikke vende alting med mine medarbejdere”.
For eksempel siger Simon Skarsholm, direktør i Enetpulse, at han med coachen som sparringspartner har kunne vende udfordringer, der før ville have slået ham ud, til noget positivt.
Når jeg spørger en af mine andre kunder, hvad der er vigtigst for ham at få talt om, svarer han af og til, at han ikke ved det, fordi der er mange opgaver, der fylder hans hoved med tanker. I den situation er det min opgave som coach at give ham mulighed for at få ’tømt hovedet’, som han kalder det, samt hjælpe ham til det han også efterspørger – at få overblik og prioritere.
Et andet eksempel er Danny Månsson, indehaver af 2do EDB ApS, som udtrykker det sådan: ”Annette hjalp mig med mine udfordringer ved, at jeg kom frem til nye måder at se og håndtere dem på, hvilket har været af afgørende betydning for mig som leder. Blandt andet fandt jeg frem til en ny og mere konstruktiv måde at handle på i forhold til personalet”.