Juhuu… jeg er blevet optaget på Master i Positiv Psykologi, fortalte jeg. Til lykke, men hvad skal det nu til for? Det var reaktionen fra nogle i min omgangskreds og netværk, og så måtte jeg i gang med at forklare hvorfor. Især gennem mine sidste år som leder, forsøgte jeg at arbejde med at fokusere på medarbejdernes, mine kollegers, organisationens og mine egne styrker. Hvad var det, der gav os energi i arbejdet? Hvad ville vi hver især og sammen gerne gøre mere af? Hvad virkede?
Jeg var blevet træt af at hovedsageligt at have problemer og svagheder i menneskeligt henseende såvel som på det organisatoriske plan i centrum for min ledelse og det daglige arbejde. Jeg oplevede, at det gav mig langt mere tilfredsstillelse og energi at flytte mit fokus. Ikke at det altid kan eller for den sag skyld skal kunne lade sig gøre at fokusere på det positive – for nogle gange er det også nødvendigt at se på det, der ikke virker. Jeg startede min personlige og faglige udvikling i retning af en mere anerkendende ledelsestilgang ved at tage en coachuddannelse, og efterhånden, som jeg oplevede at den coachende tilgang gav pote, blev jeg nysgerrig på at tilegne mig endnu mere viden om teorier, metoder og værktøjer bag den Positive Psykologi. Da Aarhus Universitet annoncerede Masteruddannelsen i Positiv Psykologi, var jeg derfor ikke længe om at søge om optagelse. Jeg er optaget og er meget stolt af at være en af de første 80 studerende, der til næste år får en Master i Positiv Psykologi.
Danmark i front
Så samtidig med at jeg afholder workshops, oplæg, og er coach i organisationer og virksomheder – lige fra Specialskoler til virksomhed indenfor oliebranchen – er jeg i gang med en Master i Positiv Psykologi. I efteråret 2011 blev det for første gang muligt at søge om optagelse på en Master i Positiv psykologi i Danmark. Danmark er det tredje land, som udbyder en Master i Positiv Psykologi, og jeg er så heldig at være blandt de ansøgere, der er optaget på det allerførste hold i København. Jeg er nu halvvejs og er stadig meget begejstret for uddannelsen, som kommer omkring en masse interessante emner inden for den positive psykologi – eks. vis trivsel, positivitet, flow, mindfulness, coaching, kreativitet og læring. Det tredje modul, ud af fire, beskæftiger sig i særlig grad med det gode arbejdsliv, gode organisationer og et meningsfuldt arbejdsliv, hvor vi får indsigt i begreber, teorier og forskning vedrørende optimale psykiske tilstande. Det giver mig kompetencer til at anvende disse inden for ledelse, samarbejde og selvledelse. Formålet med uddannelsen er, at jeg ude i institutionerne og virksomhederne, bliver i stand til at hjælpe med at forløse menneskers potentialer.
Frigør potentialer og ressourcer
Og netop det at hjælpe virksomheder og menneskene bag til at finde eller genfinde deres ressourcer og potentialer frem er Proforzas mission. Jeg glæder mig til at bringe endnu mere af min viden ud i organisationer og virksomheder.