skip to Main Content

Stress og stressvejledning

Fra stress og mistrivsel til trivsel og glæde.

Stress er en tilstand, hvor vi oplever mistrivsel. Mistrivsel opleves forskelligt fra person til person, og den kan opstå af vidt forskellige grunde. Men fælles for mennesker der oplever mistrivsel i denne sammenhæng er, at den generelle belastning er for høj. Belastningen kan opleves både som fysisk og psykisk.

Belastningstilstanden opstår, når ydre eller indre krav overstiger de ressourcer, den enkelte har – eller oplever at han eller hun har. Psykiatrifonden

Stress er en tilstand og tilstande er til at ændre. Det betyder, at vi kan træffe et valg om, at ændre den måde vi lever vores liv på. Ignorerer vi derimod tegn og symptomer på stress, kan vi risiker, at komme til at bruge lang tid på at komme til hægterne igen – trives og glædes. I værste fald kan stress resultere f.x. i angst og depression.

Jo før vi ændrer på det, der skaber vores stresstilstand, jo hurtige og nemmere kommer vi også tilbage til et liv i balance.

Historien om frøen

Kender du historien om frøen?

Forskere lavede et forsøg, hvor de ville undersøge frøens evne til at håndtere stressede situationer.

Først placerede de frøen i en gryde med kogende vand. Frøen sprang straks om af gryden.

Derefter fyldte de gryden med lunkent vand, mens frøen sad i gryden. Der blev skruet op for varmen, så vandet blev varmere og varmere. Til sidst kogte vandet – og det gjorde frøen også!

Symptomer på stress

Symptomer på stress kan være både fysiske, følelses- og adfærdsmæssige og kognitive. Her er nogle eksempler fra den test, som indgår i stress-screeningen, som du kan læse om nedenfor.

  • Hovedpine
  • Uro i kroppen
  • Overfladisk åndedræt
  • Mavesmerter
  • Nedsat sexlyst
  • Føle sig presset
  • Aggressiv
  • Distræt
  • Træthedsfølelse
  • Øget forbrug af alkohol/mad/rygning/medicin
  • Ustabil
  • Øget sygefravær
  • Koncentrationsbesvær
  • Ændret søvnmønster

Hvordan ved jeg, om jeg har stress?

Symptomer der ligner tegn på stress kan også komme af andre årsager end stress, så det er vigtigt, at du konsulterer din læge, hvis du har formodning om en anden årsag.

Stress kan godt være en diffus oplevelse. Stress kommer ofte snigende, ligesom vandet omkring frøen, som langsomt bliver varmere, og til sidst koger, uden at den opdager det.

På nettet findes forskellige stresstests. Her er en meget enkel test udviklet af Bo Netterstrøm, Overlæge og Seniorforsker. Den kan give dig en ide om, hvorvidt du er stresset og i hvilken grad.

Stress-screening

Stress-screening foregår som en samtale, der ud over en grundig stresstest også kommer omkring stress-niveauet, stress-forløbet i tid, din generelle trivsel, årsagssammenhæng ved din oplevelse af stress, vurdering af et eventuelt antistress-forløbs varighed, råd og vejledning samt værktøjer til reduktion af stress og fremme af trivsel.

Antistress-forløb

Et forløb til reduktion af stress foregår som samtaler af op til 1½ times varighed. Sammen udforsker vi netop din historie og dine ønsker for fremtiden. Du får vejledning i for af fakta om stress, værktøjer og hjemmeopgaver i en mængde og i et tempo der matcher dit behov og overskud. Varigheden af et antistress-forløb afhænger af hvor høj din stressbelastning er. Din stressbelastning vurderes ved stress-screeningen.

Stressvejledning virksomheder

Her kan du downloade PDF-filen Stressvejledning i virksomheder

Kontakt mig gerne, hvis du har spørgsmål.

Stressvejledning private

Kontakt mig hvis du har spørgsmål om stress og fx er usikker på, hvordan du skal gribe det an. Du kan booke en gratis tid på et kvarter ved at skrive en mail til mig.

 

Back To Top